پرده شید چیست و چه نقشی در دکوراسیون دارد؟

پرده شید چیست و چه نقشی در دکوراسیون دارد؟

پرده شید یک آیتم جذاب در دکوراسیون‌های مدرن است که کاربری زیادی در خانه‌های ویلایی دارد. این پرده که به‌صورت عمودی باز و بسته می‌شود، می‌تواند به نورپردازی در دکوراسیون داخلی کمک زیادی کند.
1402/11/14
0 نظر

پرده شید یک نوع پوشش پنجره در دکوراسیون سبک مدرن است که ظاهری صاف دارد و پرده در آن، به‌صورت بالا به پایین و بالعکس حرکت می‌کند. باید گفت که این پرده در یک بازه‌زمانی کوتاه، توانسته به انتخاب بسیاری از افراد تبدیل شود.

به همین دلیل سوال خیلی از مردم این است که چگونه می‌توان از پرده‌های شید در دکوراسیون استفاده کرد؟ ویژگی این پرده‌ها چیست که تا این اندازه محبوب شده‌اند؟ چه مزیت‌هایی برای پرده‌های شید تعریف کرده‌اند؟ در این مقاله به همه این سوالات پاسخ داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد ظاهر پرده‌های شید

پرده شید اولین بار با هدف کنترل نور تولید شده و ظاهر آن، مشابه یک صفحه صاف است که سایه‌های جذابی در دکوراسیون داخلی خانه پدید می‌آورد. بهتر است بدانید که شید با مفهوم سایه هم‌راستا است و می‌تواند فضای خانه را با کمک نور، گرم یا سرد کند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این پرده‌ها به‌صورت بالا به پایین و بالعکس کار می‌کنند و در صورت نصب آن‌ها، می‌توانید با استفاده از یک زنجیر و کشیدن آن، پرده را باز یا بسته کنید. البته ذکر این نکته لازم است که برخی از پرده‌های شید، ریموت دارند و نیازی به راه‌حل‌های دستی در آن‌ها نیست.

پرده‌های شید در انواع مختلفی تولید می‌شوند و این تفاوت‌ها به سبک آن‌ها و پارچه‌ای که در ساخت‌شان استفاده شده، بستگی دارد. ازاین‌رو با توجه به اینکه نوع این پرده‌ها، می‌تواند ظاهر دکوراسیون خانه را تحت تاثیر قرار دهد، در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.
پرده شید در چه انواعی وجود دارد؟

پرده‌های عمودی شید، به 2 صورت تقسیم‌بندی می‌شوند که نمونه اول، مربوط به سبک و کاربری آن‌ها خواهد شد و مورد دوم، در ارتباط با جنس پارچه است که در ابتدا به سبک این پرده‌ها پرداخته‌ایم:

    رومن: نوع رومن به‌عنوان عایق نور و صدا عمل می‌کند و موجب محدود شدن دید بیرون به داخل می‌شود. از نمونه‌های رومن در فضاهای مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌کنند. پرده‌های رومن، تنوع رنگ و طرح زیادی دارند و می‌توانید مطابق با سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
    زبرا: اگر به‌دنبال ترکیبی از رول و پرده کرکره‌ای هستید، زبرا مناسب شماست. این پرده از 2 لایه موازی تور و پارچه تشکیل می‌شود که علاوه‌بر ظاهری زیبا، امکان تغییر نور را در اختیار شما قرار می‌دهد.
    دبل: اگر پرده‌های تشکیل‌شده از 2 لایه تور و آستر مورد پسند شماست، خبر خوب این است که پرده شید دبل امکان باز و بسته‌کردن هر 2 لایه را به‌صورت جداگانه در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب، اگر نیاز به کم‌کردن تاثیر نور خورشید روی دکوراسیون خانه دارید، می‌توانید هم پارچه ضخیم آستر را بکشید و هم توری را. همچنین اگر فضای منزل‌تان به روشنایی بیشتری نیاز دارد، می‌توانید فقط از لایه توری پرده‌های دبل کمک بگیرید.
    رولی: اگر پنجره‌های منزل یا محل کارتان بزرگ است و فضای وسیعی برای دکوراسیون در اختیار دارید، پرده‌های رولی انتخاب بسیار مناسبی هستند. این پرده‌ها در ضخامت‌های متنفاوتی وجود دارند که بسته به نیازی که دارید، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
    بامبو: اگر خانه ویلایی دارید یا دکوراسیون منزل‌تان بیشتر از وسایل چوبی تشکیل شده، پیشنهاد ما این است که پرده شید بامبو را خریداری کنید. زیرا این نمونه‌ها از چوب بامبو ساخته می‌شوند و فضا را از نظر دما، گرم و صمیمی می‌کنند.

بعد از سبک و کاربری پرده‌های شید، نوبت به بررسی نمونه‌های پارچه‌ای آن‌ها می‌رسد که در ادامه یک لیست کوتاه از نام آن‌ها تهیه کرده‌ایم:

    ابریشم
    کتان
    پلی
    پنبه‌ای


در چه سبک دکوراسیون از پرده‌های شید استفاده می‌کنند؟

این روزها، کمتر کسی وجود دارد که از اهمیت پنجره‌ها و نورپردازی طبیعی در دکوراسیون داخلی مطلع نباشد. به همین دلیل از پرده‌های شید در انواع دکوراسیون‌های مدرن و در تمام قسمت‌های خانه استفاده می‌کنند. بنابراین در ادامه در مورد نقش پرده شید در اتاق خواب، پذیرایی و اتاق نشیمن و خانه‌های ویلایی خواهیم گفت.
آیا می‌توان به‌کمک پرده‌های شیک، دکوراسیون اتاق خواب را زیبا چید؟

اتاق خواب محلی است که به‌عنوان حریم خصوصی همه افراد شناخته می‌شود. به همین دلیل جدا از بحث دکوراسیون، این بخش از خانه باید از پرده‌های جذاب و نورپردازی صحیح تشکیل شود.

دقت داشته باشید که در فضای اتاق خواب، بهتر است از انواع پرده‌های شید رومن استفاده کنید تا در کنار زیبایی و نورپردازی جذاب، محیطی وسیع با رنگ‌هایی یکپارچه به‌دست بیاورید.
چرا باید در اتاق نشیمن از پرده شید استفاده کرد؟

اتاق نشیمن جایی است که باید نورپردازی متعادلی داشته باشد. به‌طوری که یک فضای کم‌نور در پذیرایی، موجب دلگیری افراد خواهد شد. به همین علت، فرقی نمی‌کند که اتاق نشیمن منزل یا محل کارتان از چه تعداد پنجره تشکیل شده است؛ نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که با استفاده از پرده‌های شید شفاف، می‌توان نور پذیرایی را زیاد کرد و به‌کمک نمونه‌های دوبل، امکان تنظیم‌کردن نور را به‌دست آورد.

پرده شید چیست و چه نقشی در دکوراسیون دارد؟
چرا در خانه‌های ویلایی از پرده‌های شید استفاده می‌کنند؟

خانه‌های ویلایی به‌دلیل فضای وسیع و برخورداری از المان‌های طبیعی، به‌عنوان محیط‌هایی دلباز و دوست‌داشتنی شناخته می‌شوند. ازاین‌رو، هر فرد دوست دارد که برای تعطیلات خود، در چنین فضایی گذران زمان کند.

حال تصور کنید که در یک خانه ویلایی، نورپردازی صحیح در دکوراسیون داخلی آن استفاده نشده و به‌دلیل پرده‌های ضخیم، امکان بهره‌مندی از فضای آزاد و هوای تمیز وجود ندارد.

در چنین شرایطی، چاره کار استفاده از پرده شید است. زیرا با استفاده از نمونه‌های شفاف این محصولات، می‌توان محیط خانه‌های ویلایی را به‌صورت کامل روشن کرد.
جمع‌بندی

پرده شید یکی از آیتم‌های دکوراسیون مدرن است که به‌دلیل تنوع در کاربری و پارچه، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. این پرده مزیت‌های بی‌شماری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کنترل نور اشاره کرد.

به سخن دیگر، به‌واسطه پرده‌های شید، می‌توان میزان نور حاکم در فضای دکوراسیون داخلی را کم و زیاد کرد. ازاین‌رو فرقی نمی‌کند که محیط اتاق خواب باشد یا فضای پذیرایی؛ نکته حائز اهمیت این است که اگر علاقه‌مند به نورپردازی گرم هستید، می‌توانید از پرده‌های شفاف استفاده کنید. در غیر این صورت، نمونه‌های دبل می‌توانند به نیاز شما پاسخ دهند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر